خطف ملحق عسكري هولندي من بعلبك إلى دمشق وإطلاق سراحه فورا

Read this story in English W460

كشف مصدر دبلوماسي أوروبي عن سيناريو عملية خطف مدبرة لدبلوماسي هولندي تمت من لبنان في اتجاه سوريا ما لبثت أن تكشفت فصولها فأطلق سراح المخطوف.

وفي التفاصيل بحسب الرواية الدبلوماسية لوكالة "الأنباء المركزية" أن عناصر مسلحة تنتمي الى عشائر من منطقة بعلبك اقدمت منذ قرابة عشرة ايام على خطف الملحق العسكري الهولندي في سفارة لبنان والمقيم في دمشق من بعلبك على متن سيارات رباعية الدفع زجاجها مفيم ولا تحمل لوحات.

واقتيد الملحق إلى سوريا عبر طرق غير شرعية وفور وصولها الى الداخل السوري "عمدت الى تسليمه إلى أحد الحواجز الامنية التي فور علمها بهويته وصفته الدبلوماسية اصدرت توجيهاتها الى الخاطفين بوجوب اعادته فوراً الى لبنان وإطلاق سراحه، وهو ما حصل فوراً" بحسب المصدر.

وقد عمد الملحق العسكري الهولندي فور إخلاء سبيله إلى إبلاغ حكومة بلاده بالحادثة التي وضعت بدورها عددا من الحكومات الأوروبية في صورة ما جرى، فتكثفت الاتصالات على المحاور الدبلوماسية الاوروبية والأمنية اللبنانية لوضع حد للتعرض للرعايا الاجانب في لبنان.

وتعقيباً على الحادثة الخطيرة، أبدت اوساط دبلوماسية اوروبية خشية من عودة مسلسل استهداف الاوروبيين على الاراضي اللبنانية الذي بدأ مع خطف الاستونيين فتفجير دورية للكتيبة الايطالية العاملة ضمن قوات الطوارئ الدولية في جنوب لبنان، واخيرا خطف الدبلوماسي الهولندي.

ورسمت الأوساط علامات استفهام واسعة في شأن خلفيات الاستهدافات والرسائل الموجهة من خلالها أن من لبنان أو من خارجه الى الدول الأوروبية في المرحلة الراهنة.

التعليقات 5
Default-user-icon Sarita Gonzalez (ضيف) 18:03 ,2011 حزيران 15

BAD COLD IS LISTENED, the point is not that KIDNAPERS TO FOREIGNERS are in fashion now, the important is to see the way where they were free, that is the interesting.

Default-user-icon Alain (ضيف) 18:45 ,2011 حزيران 15

If this report is true, it is a very serious incident that raises several questions:

Kidnapers are working in Lebanon to deliver foreigners in Syria; how come these non licensed plates continue to operate after the abductions of the 7 estonians and the known kidnapping risk in the Bekaa area?

The foreigner was supposedly checked by syrian "security forces" who asked he/she be released. This is implying these forces didn't intercept the kidnappers. They behaved as if the "merchandise" is not of interest...
Are we supposed to understant they ordered the kidnapping?

Default-user-icon John Holmes (ضيف) 19:28 ,2011 حزيران 15

Now at least we know where the Estonians are. The sad thing is that the peoplel who ordered the kidnappers are now ministers in our esteemed government. Balad zift....

Default-user-icon ex (ضيف) 20:30 ,2011 حزيران 15

I hope this will get the new government working on bringing back the Lebanese also kidnapped in Lebanon and taken to Syria.

Default-user-icon Fuziyad (ضيف) 14:24 ,2011 حزيران 16

Where is le petit Phenicien to tell us the kidnappers are wahhabies linked to mustakbal and deliver their victims to the Syrian regime.