السعودية تتكفل بنفقات العمليات الانسانية في اليمن

Read this story in English W460

وعدت السعودية السبت بتحمل كلفة العمليات الانسانية للامم المتحدة في اليمن حيث يشن تحالف عربي بقيادة المملكة ضربات جوية لدعم انصار الرئيس عبدربه منصور هادي ضد المتمردين الحوثيين وحلفائهم.

وفي الوقت نفسه، اعلن مصدر طبي لوكالة فرانس برس ان 27 شخصا على الاقل قتلوا في تعز جنوب غرب اليمن في معارك ليلية بين انصار رئيس الدولة عبدربه منصور هادي وخصومه وغارات للتحالف العربي.

وبذلك يرتفع الى مئة عدد الذين قتلوا خلال يومين في جنوب البلاد حسب حصيلة اعدتها فرانس برس استنادا الى مصادر طبية وعسكرية وقبلية.

وتتركز المعارك في الجنوب حيث يحاول المتمردون الحوثيون والقوات التي بقيت موالية للرئيس السابق علي عبد الله صالح السيطرة على كل البلاد بعد سيطرتهم على صنعاء في الشمال ومناطق واسعة اخرى.

وفي مواجهة تدهور الوضع الانساني في اليمن، اعلنت السعودية السبت انها قررت منح الامم المتحدة مساعدة قدرها 274 مليون دولار لتمويل العمليات الانسانية في هذا البلد  تلبية لنداء اطلقته المنظمة الدولية في هذا الاتجاه.

وقال الديوان الملكي السعودي في بيان بثته وكالة الانباء السعودية ان الملك سلمان بن عبد العزيز "امر بتخصيص مبلغ 274 مليون دولار لاعمال الاغاثة الانسانية في اليمن من خلال الامم المتحدة".

واضاف البيان ان هذا الامر صدر "استجابة للاحتياجات الإنسانية للشعب اليمني الشقيق والتي تضمنتها مناشدة الأمم المتحدة" الجمعة.

واكدت السعودية في البيان "وقوفها التام الى جانب الشعب اليمني الشقيق"، معبرة عن الامل في عودة "الأمن والاستقرار لليمن الشقيق".

وكانت الامم المتحدة وشركاؤها في المجال الانساني في اليمن وجهت نداء عاجلا للحصول على مساعدة انسانية بقيمة 274 مليون دولار لتلبية حاجات 7,5 مليون نسمة تأثروا بالنزاع.

وحذر منسق المساعدات الانسانية يوهانس فان دير كلو من ان "الاف الاسر فرت من منازلها بسبب المعارك والغارات الجوية. وتجد العائلات صعوبة في الحصول على المياه او العلاج الطبي او المواد الغذائية او الوقود".

وكان الناطق باسم التحالف العميد السعودي احمد عسيري صرح في لقائه اليومي مع الصحافيين في الرياض الجمعة "نحتاج الى الصبر والمثابرة ولسنا على عجلة من امرنا".

من جهة اخرى، ذكرت وكالة الانباء السعودية ان الملك سلمان بحث الجمعة في الوضع في المنطقة مع الرئيس الاميركي باراك اوباما في اتصال هاتفي.

ولم تلق نداءات اطلقتها منظمات غير حكومية "لهدنة انسانية" اي رد ايجابي في هذا البلد الذي يبلغ عدد سكانه 24 مليون نسمة.

وقالت منظمة الصحة العالمية ان اعمال العنف الاخيرة اسفرت عن سقوط 767 قتيلا و2906 جرحى. من جهتها، تحدثت اللجنة الدولية للصليب الاحمر عن نقص كبير في الادوية والمواد الغذائية والمحروقات في اليمن.

ونزح بين 120 و150 الف شخص داخل اليمن بسبب اعمال العنف يضافون الى 300 الف آخرين نزحوا في الداخل قبل الازمة الحالية، حسب ناطق باسم المفوضية العليا للاجئين التابعة للامم المتحدة.

وانتقد المتمردون بعنف مجلس الامن الدولي على قراره الذي صدر في 14 نيسان/ابريل. وقال المجلس السياسي للمتمردين في بيان نشر مساء الجمعة ان مجلس الامن "وقف في صف الجلاد ضد الضحية".

واخيرا، قدمت ايران الى الامين العام للامم المتحدة بان كي مون الجمعة خطة من اربع نقاط لاحلال السلام في اليمن ودعت الى وقف الحملة الجوية "العبثية" التي تقودها السعودية على المتمردين الحوثيين.

واكد وزير الخارجية الايراني محمد جواد ظريف في رسالة وجهها الى بان كي مون ان طهران مستعدة لمساعدة الامم المتحدة على اعادة السلام الى اليمن حيث سيطر المتمردون الحوثيون الزيديون على العاصمة مما اضطر للرئيس عبدربه منصور هادي للجوء الى السعودية.

ويتهم هادي ودول الخليج ايران بتسليح الحوثيين لكن طهران تنفي ذلك بشكل قاطع.

التعليقات 18
Default-user-icon puppet (ضيف) 08:40 ,2015 نيسان 18

I respect Mr. Nasrallah, Mr. Talal Arslan, Mr. Mowaten, and Mr. Mystic equally.

Default-user-icon elias bu saab (ضيف) 08:47 ,2015 نيسان 18

How much is Iran providing to the "oppressed" and "deprived" Yemenis...... ZERO!

Missing ArabDemocrat.com 11:36 ,2015 نيسان 18

The one that are massacring the Yemeni civilians are the Houthis who are shelling civilian targets in Aden and who overthrew the legitimate government and engaged in a campaign of conquest.

Thumb _mowaten_ 19:15 ,2015 نيسان 18

Yes sure, if you say so arabdemocrat! Keep it up and whatever you do, do not let reality come in the way of your love of the Saudi democracy.

Missing helicopter 02:05 ,2015 نيسان 19

HA posters on this forum kept on saying for years that KSA is not capable of waging a war against anyone or anywhere (as opposed to the axis of evil: Iran, Assad, HA). Now they are complaining.

Thumb _mowaten_ 10:25 ,2015 نيسان 20

First, I don't recall anyone here who "kept saying that for years".

And second, there's nothing to be proud of here, using shiny US-made bombers to hit the poorest country in the region who doesnt even have proper air defenses isn't an exploit.

KSA said they will launch a ground offensive "when the time is right", let's see how that goes when and if they do.

Missing ya_kord 13:30 ,2015 نيسان 18

yes the Houthis and Assad regime massacre civilians and Saudi arabia provides humanitarian aid. well said Lebanon_07

Missing ya_kord 13:31 ,2015 نيسان 18

I wonder how many signed agreements, did Hizbollah and Assad break?

Thumb chrisrushlau 15:48 ,2015 نيسان 18

France declares its support for monarchy by referring, in a report from Agence France Presse, to the autocrat ruling the desert territory as if he, King Salman, embodies the nation, so that, when he gives money or drops bombs, it is Saudi Arabia doing so.
France declares Shia majority of Lebanon to not exist. France says democracy in Lebanon safe as long as everybody agrees that the Shia majority in Lebanon, kept from power by Article 24 of the Lebanese Constitution, does not exist. Israel agrees and suggests same rule be applied to Palestinians.

Thumb Mystic 21:28 ,2015 نيسان 18

This world should indeed have more Americans, like chrisrushlau.

Thumb chrisrushlau 16:49 ,2015 نيسان 18

Once Saudi Arabia's proxy in Yemen, former president and chief-looter Saleh, gets back in power, everything will be alright. No, wait, he's now the head of the Houthi Shia rebels. Well, you know what I mean.

Missing helicopter 02:09 ,2015 نيسان 19

As for your camp f.t, the opposite is true
the US sending 'military advisors' to ukraine: haram
the saudis bombing yemeni refugee camps and violating yemeni sovereignty: haram

egyptians bombing isis in libya: IDK, for me it is halal
iranians sending, money, troops and 'military advisors' to iraq and syria: halal
iran arming yemeni houthis in yemen before saudi raiding: halal

this is M8 'logic'. being an M8er is selling out your brains and souls to the Iranian Mullahs.

Missing canadianadam 17:04 ,2015 نيسان 18

I think it shows who is oppressing the civilian population and who is supporting it.

Cave dwellers in Dahyeh, when did you ever support any civilian population.

Thumb EagleDawn 19:07 ,2015 نيسان 18

flamethrower, did you ever write to Al Manar as you intended?

Thumb EagleDawn 21:19 ,2015 نيسان 18

i see..... here goes

"...flamethrower--

to mystic, mowaten or anyone who knows people inside al manar, please contact me on anomander.rake@outlook.com
keep your nicknames while writing. i'll find you out later.
thanks people."

Thumb liberty 05:29 ,2015 نيسان 19

I don't know how this creature can look himself in the mirror with such blatant lies. He has been caught lying time and time again. Asking if anybody knows people inside al manar clearly shows no intent to contact them, lol. filth!

Default-user-icon mahdi firuz berhouz (ضيف) 18:46 ,2015 نيسان 18

hahahaha! even on weekends you make us laugh. I was downtown when my boss called me and asked me to read your fantastic comment. He was laughing so much on the phone:) Somesing Anazar flamesrower!

Thumb EagleDawn 19:06 ,2015 نيسان 18

nizlit dam3te man.. ossa mou2assira!