اعتقال معاون مدير مطار بغداد على خلفية اعادة رحلة قادمة من بيروت

Read this story in English W460

اعتقلت قوة عراقية معاون مدير مطار بغداد الدولي على خلفية منع طائرة تابعة لشركة طيران الشرق الاوسط اللبنانية من الهبوط في المطار بسبب عدم وجود ابن وزير النقل العراقي على متنها، بحسب ما افاد الجمعة مسؤول حكومي.

وقال علي الموسوي المستشار الاعلامي لرئيس الحكومة نوري المالكي في تصريح لوكالة فرانس برس ان قوة تابعة لمكتب القائد العام للقوات المسلحة اعتقلت امس الخميس سامر كبة معاون مدير مطار بغداد "لان تصرفه كان خاطئا ومضرا بهيبة الدولة العراقية".

واضاف "عليه مواجهة الخطأ الذي ارتكبه"، مشيرا الى ان رئيس الوزراء وهو القائد العام للقوات المسلحة "اكد من البداية على ضرورة اتخاذ اجراء بحق المسؤول عن هذا الامر".

وكانت شركة طيران الشرق الاوسط اللبنانية اعلنت في بيان امس ان احدى طائراتها المتجهة الى بغداد عادت الى بيروت بعدما تبلغت من السلطات العراقية انها ممنوعة من الهبوط ما لم يكن نجل وزير النقل العراقي هادي العامري على متنها، مشيرة الى ان الاخير تأخر عن موعد اقلاع الرحلة.

واشارت الشركة الى انه "تمت المناداة على راكبين من ركابها وذلك بحسب الاجراءات والانظمة العالمية المتبعة، الا ان الراكبين لم يستجيبا للنداء، ونتج من ذلك تأخر اقلاع الطائرة عن موعدها دقائق عدة".

واضافت "بعد مرور نحو 20 دقيقة حيث كانت لا تزال في الاجواء، علمت شركة الميدل ايست من مدير محطتها في مطار بغداد أن الطائرة منعت من الهبوط في مطار بغداد بطلب من سلطات الطيران المدني المختصة هناك، إذا لم يكن على متنها الراكب الذي تبين لاحقا انه ابن وزير النقل العراقي".

واوضحت "اضطرت الطائرة الى العودة الى مطار بيروت والغاء الرحلة الى بغداد".

وعلى اثر ذلك، امر المالكي امس بطرد ومحاسبة كل من تثبت مسؤوليته عن اعادة الطائرة اللبنانية وفقا للموسوي، رغم ان وزارة النقل العراقية اصرت على القول ان اعادة الطائرة كان لاسباب فنية بالمدرج ولا علاقة له بنجل الوزير.

التعليقات 8
Thumb -phoenix1 13:05 ,2014 آذار 07

Very good move from the Iraqis authorities, most commendable indeed, but I still feel that it runs short of a full solution. Now the Iraqis should apologize to MEA, the Lebanese state, and last but certainly not least, to compensate our national carrier and the passengers fully. The image of the Iraqis state will remain stained and tarnished until it can prove its capacity to assuage the hurt it has caused MEA and its passengers.

Thumb ex-fpm 13:10 ,2014 آذار 07

Iraq's Malki is not a state. It is run by a militia similar to our beloved Lebanon. Our airport and port are controlled and operated by HA, a sectarian militia.

Thumb kataebi1965 14:34 ,2014 آذار 07

There has to be a monetary compensation to MEA and the passengers on board the flight . Including an official apology for the brat and from the Iraqi state . This is a matter of sovereignty .if even Iraqis are pissing on us then the country is in a much worse state than what we see

Default-user-icon mazen (ضيف) 15:00 ,2014 آذار 07

As the Iraqi P.M. stated, this even is by far more hurtful to Iraq's image than anything else. MEA must be compensated,and the 71 passengers on board that flight, and the passengers at Baghdad airport who were supposed to take that flight back to Beirut.

Default-user-icon Ras El #abed (ضيف) 15:45 ,2014 آذار 07

No different then Iran's militia closing the roads to the airport...

Thumb Abubakr 17:17 ,2014 آذار 07

Saddam would have punished them in the best way.

Default-user-icon Samer (ضيف) 18:38 ,2014 آذار 07

Sure, I want to see what would have happened if Saddam's son was not able to board this flight.

Thumb scorpyonn 18:01 ,2014 آذار 07

What a circus